luni, 7 ianuarie 2013

Metoda de recompensa

Urmaream emisiunea "Supernanny" cu Irina Petrea, pe Prima TV, cu ceva timp inainte de a o avea pe Teo. Multe lucruri interesante si practice am invatat prin intermediul acestei emisiuni, o parte le-am neglijat, dar cateva le gasesc acum aplicabile. Tin minte ca am retinut atunci ca o modalitate eficienta de a incuraja comportamentul bun al copilului este recompensarea, nu atat materiala cat aprecierea aspectelor pozitive, incurajarea, admiratia (inclusiv prin reprezentarea grafica a acestora) care ii starnesc respectul de sine si consideratia.

Si cum Teo este, dupa cum zice buni, ca si argintul viu, prin urmare nici la masa nu prea sta locului. Acasa, ca acasa..dar mai mergem pe undeva, in vizita, la vreun restaurant, etc unde trebuie sa respectam o anumita conduita. Asa ca m-am gandit sa ii incurajez comportamentul potrivit la masa (adica - mancat la masa (Teo a devenit o mofturoasa la mancare), stat la masa pe intreaga durata ei, mancat frumos) prin realizarea unui tabel in care sa recompensez "o masa buna"cu o bulina roz si o atitudine nepotrivita prin una albastra. Ca sa plusez putin, am zis asa, la 10 buline roz ii cumpar o acadea sau un skittles sau o ciocolatica  (altfel, nu cumparam), iar la 10 buline albastre nu o mai lasam la desene 2 zile.
Ce-am observat, atitudinea ei s-a schimbat imediat, a cautat sa demonstreze ca poate manca si sta frumos la masa, fara vesnicele negocieri, a inceput sa "adune laurii" - numara zilnic bulinele roz, iar singura bulina albastra a starnit multe regrete si suvoaie de lacrimi.
Ma gandesc sincer sa aplic aceeasi metoda si pentru spalatul pe maini sau stransul jucariilor, lucruri pe care inca mai crede ca le poate negocia.

6 comentarii:

  1. invata si din experienta - adica invata vazandu-va pe voi, mergand des in locuri noi cu oameni noi
    oricum mi se pare o idee buna sa faci un astfel de tabel,asa am procedat si eu cand avea Daria 3 ani si nu ne intelegeam referitor la anumite lucruri...a functionat de minune!
    pupici

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Experienta e intr-adevar foarte buna, dar dupa parerea mea trebuie si invatata de acasa. De exemplu, anul trecut in concediu am avut ceva dificultati cu cooperarea ei la masa si am zis ca anul asta as vrea sa previn situatiile delicate, ca sa ne tihneasca si noua. Si oricum a mai crescut un an, deci sper ca a devenit mai intelegatoare.

      Ștergere
  2. Mihaela, asta e perioada negocierilor. Si noi trecem prin aceasta etapa. Nu am aplicat niciodata aceasta metoda, dar stiu de la gradi ca functioneaza. David e foarte mandru de fiecare bulinuta primita :) Noi avem mari probleme la imbracat, dureaza o ora pana il imbrac sa plecam undeva, chiar si la nani :( Trebuie sa fug dupa el prin casa, ba isi aduna o mie de jucarii in maini si nu pot sa-l imbrac, ba isi gaseste fix atunci cate ceva de facut si ma roaga sa mai astept putin :)) Ca sa vezi, la gradi se imbraca si se dezbraca singur, fara ajutor si fara comentarii :)) Probleme la spalat manutele nu avem, am insistat, de cand era micut, ca e foarte important acest aspect. Chiar de atunci i-am explicat ca avem microbi si ne imbolnavim. A inteles imediat si regula e ca de fiecare data cand intram in casa, dupa ce ne dezbracam, ne spalam pe maini si nu ne asezam la masa fara sa spalam manutele.
    Bafta! Pupici :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La spalatul mainilor nici eu nu fac concesii, chiar daca dureaza o ora negocierea, pana la urma tot se spala. Dar, am ajuns la un punct in care as vrea ca lucrurile sa se desfasoare fara prea multe discutii si mai repede si de aceea sper ca metoda de mai sus sa ajute.

      Ștergere
  3. Spune-mi te rog, de la ce vârstă este recomandată această metodă?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu stiu sa raspund la aceasta intrebare, dar as putea sa ma interesez. La noi insa functioneaza si la aceasta varsta si cred ca va functiona (adaptata bine-nteles)si cativa ani mai incolo.

      Ștergere

Parerea ta conteaza.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...