sâmbătă, 26 februarie 2011

Teo la 1 an si 6 luni

La sfarsitul lunii Teo implineste 1 an si 6 luni. Doamne, ce a mai trecut timpul.
Dezvoltare fizica - 8 dinti, 4 masele si 2 canini care dau sa iasa. 90 cm si 14 kg.
Alimentatie - In general mananca orice. Branza este cea pe care o accepta mai greu, dar in combinatie cu mamaliguta merge. Branza din comert Almette in schimb este printre preferatele ei. Ii place la nebunie broccoli (pe care doar il fierb si ii adaug putin ulei si zeama de lamaie). Ii plac foarte mult fructele, portocalele in mod special si pt vara penenele. Uneori mi se pare cam mare cantitatea de fructe pe care o cere si prefer sa-i dau cu portia. Cu toate astea nu are probleme digestive. Ii dau si fructe confiate (sunt in comert taiate in bucati mici) pe care i le dau cu iaurt. Nu este o regula, uneori le mananca si asa simple. Seara am trecut la o alimentatie solida si mai completam cu lapte, daca mai cere. Nu se satura doar cu lapte, fie el si cu cereale si atunci ca sa dormim si noi linistiti am inceput sa ii dam mancare solida la cina. Dimineata mai mananca un biberon de lapte. Incerc sa ii introduc in alimentatie laptele din comert, dar nu il accepta inca. Mananca gatit in casa, destul de rar mai cumpar pufuleti, biscuiti, placinte etc. Mananca cu lingura si furculita primele 3 min, dupa care baga mana in mancare si se serveste singura asa. Lucram la modificarea acestui comportament. Bea singura apa din cana si a inceput sa se ude din ce in ce mai putin. Biberonul il folosim doar pt lapte.
Limbaj - Cand era mai mica vorbea mai mult, in limba ei, dar vorbea mai mult. Cu timpul insa, a facut ceva progrese in limbaj, dar nu foarte importante. Tata zice mereu, mama zice doar cand plange. Cand are chef mai zice - da, nu, ba da, nu tiu (nu stiu), hapciu, doi, da (da-mi), ou, canta la-la-la-la, teo, bavo (bravo), alo tata (vorbeste cu taica-su la telefon), caca. A mai zis in 2 momente nu-i tata (cand se uita in parcare si nu vede masina) si ou tata (ca a mancat intr-o dimineata ou cu tata).
Comportament - E un copil sociabil caruia ii plac foarte mult copii (in general cei mai mari). Cand se aud voci de copii pe casa scarii ma duce la usa, sa-i deschid usa, sa vada copiii. Afara ii cauta mereu, fuge dupa ei, daca ii cunoaste ii ia de mana si pleaca cu ei (lasandu-ma pe mine in urma).
In general e un copil cuminte, destul de activ, dar cuminte. Uneori ne intelegem foarte bine, imi da impresia ca ma intelege si ma asculta, alteori insa nu ma pot intelege cu ea - tipa, urla, se tavaleste pe jos (asta mai ales cand nu ii fac mofturile). Mai avem de corectat la acest tip de comportament. Uneori da din jucariile ei, alteori nu. Depinde de jucarie, dispozitie, celalalt copil, nu stiu... Mai exersam. Uneori plangea cand mergeam in casa straina, dar vad ca in ultima perioada nu mai plange. Depinde de gazde, cred...
Sanatate - In general nu am avut probleme medicale deosebite cu ea - o dermatita, un rosu in gat (la Craciun si la mare), o tuse usoara, cativa muci.
Igiena - Inca nu face la oala. Recunoaste oala, se aseaza pe ea si atat. Cand avea un 1 an a facut timp de 1 luna la olita, dupa care s-a plictisit si nu a mai vrut sa mai stea. Atunci am intrerupt. Astept sa se mai incalzeasca putin ca sa reluam in mod constant invatarea. Se spala singura pe maini, pe fata si pe dinti. Asa cum poate ea. Ii place foarte mult la baita.
Somnul - Daca mananca bine seara, doarme bine. Daca nu, se trezeste peste noapte si cere lapte. Iar ziua in functie de cat e de obosita doarme intre 1 si 3 ore, incepand de la ora unu. Are un program destul de stabil, uneori preferam sa ne dam noi programul dupa al ei. Cand e obosita e mofturoasa. Doarme in pat cu noi (mare greseala). De la 3 luni la 9 luni a dormit in patut in cealalta camera, dupa care a racit, am fost la mare, i-au iesit dintii si tot asa si am luat-o la noi in pat. Inca mai sper ca o sa o invat in patut in sufragerie. In trebuie putina ambitie de fapt si cateva cafele pt niste nopti nedormite. Dar nu stiu cand, dupa ce ii ies caninii:))))) 2 dintre ei ies zilele astea. Adoarme pe la 9-10 seara si dimineata la 7-8 e in picioare.
Jocul - Jocul a ocupat dintotdeauna in rol foarte important in viata ei si a noastra implicit. Eu preferam sa ma trezesc cu 1-2 ore mai devreme decat ea, faceam treaba prin casa, dupa care ii acordam toata atentia. Nu stiu daca am procedat chiar corect pt ca acum se joaca destul de rar singura. De vreo 2 saptamani am inceput sa ne jucam mai organizat - pe teme, culori, nr, etc. Tot timpul trebuie sa gasesc noi metode de a ne juca si putine sunt cele care chiar o captiveaza. Ii place sa ii cant si sa ii spun poezii, o tine atenta si daca s-ar putea sa fie insotite de miscari caracteristice, pe care le retine foarte usor. Uneori pare ca nu o intereseaza o activitate si nu retine, dar mai tarziu ma surpinde prin faptul ca isi aminteste ce am facut sau cum am facut. Sunt absolut convinsa ca ma urmareste si inregistreaza tot, chiar daca pe moment nu reactioneaza. Ii plac mingile, cartile (pe care mi le aduce in mod constant sa le rasfoim), animalele (i-as lua un caine, dar din diverse motive nu o fac). Parca a inceput sa se mai joace si cate putin singura (cu mine in camera, dar singura). Ieri de ex, s-a jucat 20 min cu 5 tuburi de lipici cu sclipici - le-a pus in cutie, le punea in picioare, le rostogolea, etc. 20 min pe ceas. nu-mi venea sa cred. Mama imi tot zice, ai rabdare sa mai creasca.....Avem 2 puzzle-uri, pe care daca are chef le face pana la capat. A inceput sa faca cate 1-2 perechi, dar mai rar - nu imi dau seama daca le potriveste sau le stie. Ii plac jucariile sortatoare. De la 9 luni baga cercul, dupa care i l-am ascuns si a invatat sa bage si restul formelor.
Teo si televizorul - Ar sta toata ziua la televizor, daca ar fi dupa ea. Pana la 1 an nu prea a vazut televizor deschis. Acum incerc sa o las cat mai putin la televizor, iar asta inseamna ca se uita cand o imbrac ca sa mergem afara (ca sa nu fug dupa ea prin casa, ca si asa ma iau toate transpiratiile), sau cand am de pregatit ceva urgent prin casa, sau cand nu ma mai inteleg cu ea, sau...oricum destul de rar. Seara mai deschidem televizorul la stiri, sau la un film. Se uita la Baby tv si cateodata la muzica, si la publicitate. Acum vreau sa ii fac niste dvd-uri cu filme, ca sa avem o alternativa. Oricum, am remarcat, ca daca o las la tv atata timp cat acesta e deschis nu mai am ce discuta cu ea. Pot sa fac si tumbe prin casa ca nu ma baga in seama. Si dupa ce il inchid, mi se pare ca nu mai proceseaza informatia asa cum o face inainte de a deschide tv. De aceea, eu evit sa ii dechid tv dimineata. Intai facem tot ce ne-am propus sa facem si daca mai ramane timp si nu am pregatita o alternativa, ii deschid tv.
Teo si muzica - Iubeste muzica. La noi in casa cum nu prea merge tv, merge radioul non-stop, exceptand perioada de somn. Are cateva melodii preferate si ii place si cutiuta muzicala. Danseaza mai mereu si singura si cu noi. Si mai nou se urca pe pat si incepe sa topaie acolo. Nu are voie sa sara sau sa danseze pe pat (decat daca este un adult in jurul ei).
Ii place sa se joace in zapada. Se rusineaza de barbati. Ii place la bunici pt ca se dau in mintea ei si ii fac toate mofturile. Ne pupa cand plecam din casa si face cu mana. Iar la intoarcere iese in intampinarea noastra. Ma ajuta la treburile casei....:)))))) Numara pe degete. Arata ca are 1 an (cand are chef). Stie sa danseze pe vreo 2-3 melodii insotite de miscari caracteristice. Facem gimnastica impreuna. E disperata dupa apa, sub toate formele ei. Cand mananca supa de ex, ia grosul din farfurie si pe urma se joaca in supa. S-ar spala pe maini (tocmai pt a se juca in apa) de 20 de ori pe zi. Dar i-am aratat ca apa poate fi si fierbinte si s-a mai temperat. Face un lucru mai intai din curiozitate, dupa care se plictiseste si nu-l mai face. valabil in orice. Mai nou punem paine pe pervaz si urmarim porumbeii cum mananca. Uneori imi pierd rabarea, o mai iau de mot, mai tip si ii mai dau una la fund (asta nu trebuia scris). Mi-am propus de vreo saptamana sa nu mai ridic tonul, sa fiu mai calma si sa nu o mai iau de mot. in unele zile reusesc, alteori nu. Cand mergem la buni isi ia singura caciula, vesta si cheile si ma asteapta la usa. Radem mult. Ii simte absenta lui taica-su, se simte in comportament. Cand nu vreau sa ii dau drumul la tv, scot antena si ii arat ca nu merge. S-a prins de smecherie si azi ducea si ea mana in spatele televizorului ca sa ii dea drumul, m-a vazut pe mine ca tot umblu in spate la tv. Cat am ras:)))) Sunt multumita de cum a evoluat atat fizic (desi multi imi zic ca e grasa, iar eu le zic sa isi vada de treaba lor. Mie nu mi se pare grasa, ci bine facuta, ca doar are cu cine semana - cu taica-su si cu mama soacra. si oricum ea va fi un copil mai dezvoltat fizic decat altii. asta e mostenirea.. Ce sa le ceri - astia sunt oamenii) cat si emotional, intelectual. Ca mai avem de lucrat si corectat, asta e partea a 2-a.
Recunoaste icoanele si le pupa si face cruce - asa cum poate ea. Chiar am fost intr-o zi la o colega care avea o icoana sub forma de statuie si s-a dus si a pupat-o. Sunt foarte mandra de ea.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Parerea ta conteaza.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...